Zrozumieć Amerykę

Marek Wałkuski "Wałkowanie Ameryki"


empik.com
"Moim celem jest pokazanie zarówno amerykańskiej różnorodności, jak i cech wspólnych Amerykanów. Piszę o tym, co odróżnia Stany Zjednoczone od innych krajów. Staram się wyjaśnić, dlaczego pewne rozwiązania, które obcokrajowcom wydają się bezsensowne albo śmieszne, w amerykańskich realiach sprawdzają się całkiem nieźle. Nie usprawiedliwiam wad Ameryki, ale próbuję pokazać je w szerszym kontekście."

Ile tak naprawdę wiemy o Ameryce? Filmy, zasłyszane stereotypy, skrawki powtarzanych wiadomości to zbyt mało, by wyrobić sobie opinię. Niestety zwykle tak właśnie się dzieje. Nie raz miałam okazję się przekonać, jak ludzie wypowiadają się na temat, o którym widzą niewiele. Zlepek powtarzanych informacji to mogę sobie przeczytać w internecie, nie muszę go jeszcze słuchać.
Stany Zjednoczone jednocześnie fascynują i nieustannie są pod obstrzałem krytyki. Zawsze mnie zastanawiało dlaczego tak się dzieje. Cała moja wiedza jaką zebrałam o tym kraju, mi tego nie wyjaśnia. Fakty historyczne czy filmy dokumentalne dały mi pewien obraz, ale brakowało mi opinii kogoś z zewnątrz, kto przyjechał do Ameryki i chciałby ją poznać.

Książka Marka Wałkuskiego bardzo ciekawe wyjaśnia fenomen Ameryki. Stara się on przybliżyć czytelnikowi amerykańskie życie, które jak się okazuje, bardzo odbiega od ideału. Mamy tu informacje m.in. o historii, kulturze, życiu codziennym, poglądach, religii, amerykańskich Polakach czy pozwoleniu na broń. Czytając książkę można odczuć subiektywizm i fascynację autora, ale nie zakłóca to przekazu. Poza tym autor podaje wiele danych statystycznych i cytuje badania prowadzone przez wiele lat, więc niczego sobie nie wymyśla.

Wałkuski ma świetny, gawędziarski styl pisania (podobno tak samo mówi), co jeszcze bardziej zachęca do przekręcania kartek. Książka ma wiele fragmentów, którymi po prostu trzeba się z kimś podzielić i przeczytać je na głos. To lektura, do której się wraca, mimo że pewne informacje nie będą aktualne (już dziś nie są). Cóż narodowej mentalności nie da się tak łatwo zmienić. Amerykanie są tego przykładem.

Jeśli kiedyś ta książka wpadnie w Wasze ręce - zajrzyjcie do niej. Takie spojrzenie na Amerykę jest o wiele lepsze niż wybiórcze informacje.

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty